Op de website van het CBS zag ik deze pagina met een bètaproduct voor het monitoren van het innvoatievermogen bij kleine bedrijven. Deze is op meerdere manieren interessant.
Bètaproducten
In de eerste plaats is het één van de bètaproducten van het CBS. Eén van vele, die ze op haar website presenteert. Daarmee geeft ze mooi transparant aan, aan welke productvernieuwing CBS zelf werkt.
Men doet ook steeds een oproep te reageren op het nieuwe product. Daar zit in ieder geval de intentie achter het verder met gebruikers uit te ontwikkelen. (Ik formuleer dat bewust op deze manier omdat echte co-creatie wel meer, directe interactie vraagt met klanten. Misschien doen ze dat ook? Op de website las ik dat zo niet direct.)
Creativiteit en validiteit
In de tweede plaats gaat dit product zelf over innovatie, meer specifiek: het meten van de mate waarin kleine bedrijven – ofwel die met minder dan 10 medewerkers – innovatief zijn.
Het CBS voert frequent onderzoeken uit onder bedrijven, maar dat zijn alleen de grotere. Terwijl start-ups natuurlijk klein starten en uitvinders nog wel ’s alleen werken. De huidige methode mist dus veel innovatieve bedrijven.
Het leuke aan op een nieuwe manier meten, is dat je direct goed moet nadenken over wat je meet en hoe je dat doet en of die methode tot valide data leidt.
In dit geval gebruikt men de tekst van de homepage van een bedrijf als databron. Als daar ‘innovatiewoorden’ op staan (zoals ‘technologie’, ‘nieuw product’, ‘innovatie’ en ‘software’), is het bedrijf over het algemeen genomen innovatiever. Met ‘oude economie-woorden’ als ‘winkel’, ‘transport’, ‘restaurant’, en ‘dienstverlening’ is juist een negatief verband.
Ook de taal doet ertoe: een website in het Engels wordt meer gevonden bij meer innovatieve bedrijven.
Hoe is de methode gevalideerd? Door hem te testen op de websites van grotere bedrijven, waarvan dus zowel de tekst op de homepage, als – via het reguliere onderzoek – de mate van innovativiteit bekend is.
Alles bij elkaar is dit product-in-ontwikkeling een mooi voorbeeld van op een creatieve manier nieuwe technologie gebruiken en komen tot een onderzoeksopzet die daadwerkelijke meer inzicht oplevert in de innovativiteit van kleine bedrijven.
De Randstad
En wat was de uitkomst van de analyse? Op de website van het CBS staan kaartjes van de aantallen innovatieve kleine bedrijven per provincie en gemeente. Het zal je niet verbazen dat je de meeste in de Randstad vindt, met Noord-Holland zo te zien als koploper.
Op de website van het CBS kwam ik terecht tijdens onderzoek naar data over innovatie in Nederland. Er wordt enorm veel gemeten in ons land. Van die data kun je als ondernemer of beleidsmaker heel veel profijt hebben. De website van het CBS is maar één voorbeeld. Hierop dus ook de specifieke pagina met de innovatie in de vorm van productontwikkeling die het CBS zelf doet en het meten van de innovativiteit van kleine bedrijven in het bijzonder.